Belanghebbende SuperFood Aruba

Interviews

Interview Ouwe de Wit - SuperFood Aruba

Naam: Ouwe de Wit
Functie: Coördinator verkoop binnendienst / Proces specialist Beko Noord

· Wie is Ouwe?

Ouwe werkt momenteel al meer dan 37 jaar voor Beko Groothandel en heeft alle veranderingen/digitaliseringen meegemaakt van deze onderneming. Ouwe werkt momenteel op de verkoopbinnendienst bij Beko Noord en is daar coördinator. Daarnaast heeft Ouwe de functie als proces specialist. Deze functie houd in dat er gekeken word naar de systemen en hoe deze geoptimaliseerd kunnen worden. Daarnaast heeft Ouwe nauw contact met Super Food op Aruba. Deze klant neemt al 17 jaar producten af bij Beko Groothandel.

· Wie is Super Food Aruba?

Super Food is de meest complete supermarkt voor de dagelijkse boodschappen op het eiland Aruba. Zo heeft het een heel breed assortiment aan verse producten zoals, vers gebakken brood, fruit, groentes en vlees. Ook is er een deli-afdeling en delicatessen zoals een tapas en een salade bar.
Zo hebben ze Jumbo als 'eigen' merk en staan voor hoge kwaliteit voor een lage prijs.

· Hoe is het ontstaan dat een supermarkt uit Aruba goederen besteld bij Beko?

Doordat er op Aruba een persoon werkte die graag grondstoffen uit Nederland wilde werden er contacten opgebouwd met Beko. Inmiddels is Super Food al 17 jaar klant bij Beko Groothandel en bestellen zij eens in de 2 weken.

· Hoe gaat een order in zijn werking?

Super Food Aruba besteld producten via de website van Beko Groothandel, deze order komt binnen bij de afdeling verkoopbinnendienst Noord. Vervolgens gaat Ouwe op deze manier te werk:

Er word een container aangevraagd bij GLE Caribbean. Deze transporteur zorgt ervoor dat er op datum X (wat van te voren is afgesproken) een container komt te staan bij het DC in Meppel. Vervolgens wordt de order nagelopen op producten van andere leveranciers/dochter ondernemingen. Deze producten moeten worden besteld zodat ze tijdig geleverd worden bij het DC. Ook wordt er gecontroleerd wat het totale gewicht is. De container kan een totaal gewicht houden van 26.000 kg. Wanneer de bestelling rond de 20.000 kg is, wordt het resterende gewicht opgevuld met zakken meel. De klant heeft dit niet besteld, maar uiteindelijk zou het zonde zijn om deze loze ruimte niet te gebruiken. De klant gaat hier altijd akkoord mee.
Vervolgens worden de bestellingen doorgezet naar de afdeling inkoop. Producten worden door deze afdeling besteld zodat ze binnenkomen bij het DC.
Over een aantal werkdagen komen de producten binnen, dit is even afhankelijk van de levertijden. Het kan wel eens voor komen dat producten niet geleverd kunnen worden om wat voor reden dan ook. De klant wordt dan ingelicht en word er gekeken naar een vervangend product of product wordt bij een volgende bestelling meegeleverd.
Wanneer de geleverde goederen zijn verwerkt in het magazijn worden ze georderpickt door de magazijnmedewerkers. Normaal gesproken worden de producten op containers geplaatst, maar voor een zending naar het buitenland wordt deze georderpickt op pallets.
Facturen worden verzonden naar expediteur, in dit geval GLE Carribean, zij zetten de facturen om naar export-documenten zodat het mee kan met de levering.
Vervolgens wordt alles bij elkaar klaargezet om in te laden in de container.
Container wordt opgehaald bij het DC in Meppel om vervoerd te worden naar GLE Carribean. Uiteindelijk wordt de container verscheept naar Aruba.

· Zijn er grote zaken waar rekening mee gehouden moet worden als er een aanvraag van een exportklant komt?

Er zijn wel een aantal zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Als er een aanvraag komt moet je dit ruim plannen. Zo rekenen we altijd 3 weken van begin tot eind, begin wordt dan verstaan onder het binnen komen van de order en eind wordt verstaan onder tot de order definitief is gemaakt en de deur is uitgestuurd. Dit hebben we gedaan zodat er voldoende tijd is om producten te bestellen, een container + afvaart te regelen en ze hier in het magazijn genoeg tijd hebben om alles klaar te zetten.

Verder is er altijd een container geregeld bij een expediteur die een maximaal laadgewicht heeft van 26.000kg, hiervoor is ook betaald, dus het is natuurlijk verstandig en uiteindelijk het voordeligst dat deze zo vol mogelijk geladen wordt. De klant besteld vaak ook producten van dochteronderneming Beko Verpakkingen en bijvoorbeeld nog wat banket. Dit moet ook altijd mee gerekend worden in gewicht.
Mocht de klant namelijk nog best wel ver af zijn van het totale gewicht wordt dit door Beko Groothandel zelf aangevuld met zakken meel waar altijd veel van wordt afgenomen. De klant geeft hier zonder overleg altijd wel akkoord op.

De klant heeft natuurlijk ook producten nodig die gekoeld geleverd moeten worden omdat het anders niet meer te consumeren is, zo moet je de goede container bestellen bij de expediteur. Zo hebben ze verschillende containers: droog, koel en combi containers.

Daarnaast kan het natuurlijk voorkomen dat er producten niet leverbaar zijn door wat voor reden dan ook, in eerste instantie wordt er dan gekeken naar een vervangend product. Dit wordt altijd overlegd met de klant, mocht de klant het dan niet willen wordt het de eerst volgende levering vaak meegestuurd.

· Waarom geregeld vanuit Beko Noord en niet vanuit Beko West?

17 jaar geleden kwam Super Food als klant bij Beko Noord terecht door de jaren heen is er een vertrouwensband opgebouwd en weten beide partijen wat ze aan elkaar hebben. Zo wordt het dus ook al 17 jaar vanuit Meppel geregeld omdat ze hier precies weten wat er allemaal aan voorafgaat en het inmiddels al een standaard is. 

Bestemd voor: Beko Groothandel
Gemaakt door: Riemer de Boer
NHL Stenden Leeuwarden 
Ondernemerschap & Retail management 

Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin