
Brainstorm Marketingafdeling
Interviews
Op 15 mei is er een brainstormsessie geweest met de Marketingafdeling om mijn plannen voor te leggen en hoe ik dit in eerste instantie aan wil gaan vliegen. Zo is dat het in kaart brengen van de huidige export om hier een werkwijze in te creëren en vervolgens hiermee nieuwe exportklanten op de ABC-eilanden te kunnen winnen.
Tijdens deze sessie ging het er om hoe ik de huidige exportactiviteiten het beste in kaart kan brengen en hoe er nieuwe exportklanten benaderd kunnen worden. Mijn idee was om in gesprek te gaan met belanghebbenden van de huidige exportklanten om doormiddel van een soort stappenplan verschillen aan te kunnen duiden in de werkwijzes. De marketingafdeling gaf hier als toevoeging aan om een soort roadmap te creeren. Hiermee maakte je het niet alleen overzichtelijk, maar ook nog eens visueel aantrekken.
Daarnaast was mijn plan, om nieuwe exportklanten te kunnen benaderen, een mailing de deur uit te doen namens Beko Groothandel met de kwaliteiten en voordelen van deze onderneming. Zo zijn de potentiële klanten doormiddel van een mail op de hoogte wie Beko Groothandel is, welke grondstoffen zij kunnen leveren en dat Beko Groothandel momenteel al exporteert naar de ABC-eilanden.
Echter kan je door het sturen van een mail geen gehoor krijgen of sterker nog, beland de mail in de prullenbak en wordt er niets mee gedaan. Hierdoor loop je potentiele klanten mis.
De collega's van de Marketingafdeling dachten met me mee en gaven als optie om gewoon naar het potentiele bedrijf toe te bellen. Dit is ten eerste de kortste stap om direct iemand aan de lijn te krijgen en ten tweede kan je in een duidelijke boodschap overbrengen aan welke verwachtingen Beko Groothandel kan voldoen. Vervolgens wordt na het gesprek (ook al is men niet geïnteresseerd) een mailing achteraan gestuurd met het een PDF-bestand (Rise Compact) waarin de belangrijkste zaken van Beko Groothandel nog eens worden toegelicht. Contact gegevens zijn beschikbaar, dus bellen is zeker een goede optie.
Mocht het een lastige zaak worden om nieuwe klanten te kunnen winnen, dan zou er altijd nog gekeken kunnen worden naar de huidige exportklanten. Hoe kan het volume van het aantal afgenomen producten verhoogd worden. Dan wordt er in gesprek gegaan met de huidige exportklanten om te kijken waar de interesses liggen (Chocolade Compleet/ Beko Koffie/ Beko IJs) en hier kijken welke mogelijkheden er liggen.