Define

Afstudeeronderzoek Ondernemerschap & Retail management

Definefase

Tijdens de definefase wordt er aan de slag gegaan met de achterhaalde informatie uit de empathisefase. Informatie wordt geanalyseerd met als doel een kernprobleem te definiëren. Bij de empathizefase ligt de focus voornamelijk op het verzamelen van zoveel mogelijk informatie, bij de definefase wordt alle informatie samengebracht en wordt het probleem vastgelegd (Dekker, 2019). 

Om tot de juiste informatie te komen, zijn de onderdelen van de definefase verdeeld onder de volgende kopjes:

- Visgraatdiagram

- GAP-analyse

- Designbrief

Er is voor deze analyse modellen gekozen om de vergaarde informatie uit de empathisefase te kunnen verwerken in gestructureerde modellen om zo een helder overzicht te creëren waarmee problemen van de onderneming naar voren komen en hoe essentieel deze zijn. Om het eerste analysemodel te openen, kan er gedrukt worden op onderstaande knop.

Om de huidige situatie van Beko Groothandel in kaart te brengen, is er bij empathise een interview geweest met Joop Tromp. Tijdens dit interview werd tevens aangehoord waar de onderneming in de toekomst graag naar toe zou willen. Deze informatie is verwerkt bij de GAP-analyse. Door op onderstaande knop te drukken, wordt de relevante pagina geopend.

Uiteindelijk als de analysemodellen zijn doorlopen wordt doormiddel van een designbrief vermeld wat de omschrijving van de ontwerpopdracht is om het probleem op te lossen. Door op onderstaande knop te drukken, wordt de relevante pagina geopend.

Wanneer alle analysemodellen van define zijn doorlopen, kan er het volgende samengevat worden:

Uit de analysemodellen komt naar voren dat door informatie die weergegeven werd bij de empathisefase, Beko Groothandel op lange termijn genoodzaakt is om marktontwikkeling door te voeren om zo groei te kunnen realiseren, vanwege een terugval van het aantal bakkers in Nederland en België. Hierbij werden oorzaken achterhaald die een rol speelden bij de huidige situatie van Beko Groothandel op dit gebied, momenteel zijn ze nog te veel gefocust op de huidige werkzaamheden voor het beleveren van de bakkers in Nederland en België. Vervolgens werd er gekeken wat de gewenste situatie is, waar ze graag naar toe willen streven. Zo wil Beko Groothandel graag gaan groeien door marktontwikkeling. Voor de GAP die gecreëerd werd, worden in de ideatefase oplossingen bedacht. Om van de huidige situatie, naar de gewenste situatie te gaan. 

Er werd in de vorm van een designbrief de omschrijving van de ontwerpopdracht vermeld. Een designbrief is een kort schema om duidelijk te maken voor wie het product wordt ontwikkeld, wat het probleem is en wat de gewenste uitkomst is.

Door op onderstaande knop te drukken, wordt de ideatefase geopend worden. Hier worden ideeën weergegeven om het probleem op te lossen. 

Bestemd voor: Beko Groothandel
Gemaakt door: Riemer de Boer
NHL Stenden Leeuwarden 
Ondernemerschap & Retail management 

Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin
Wij gebruiken cookies om onze website goed te laten functioneren en te beveiligen, en om je de best mogelijke gebruikerservaring te bieden.

Geavanceerde instellingen

Je kunt jouw cookievoorkeuren hier aanpassen. Schakel de volgende categorieën in of uit en sla de selectie op.