Design Thinking

Afstudeeronderzoek Ondernemerschap & Retail management

Design Thinking

Voor het onderzoek wordt er gebruik gemaakt van de Design Thinking Methode. Design Thinking is een manier om problemen op te lossen, te vernieuwen en te innoveren vanuit de behoeften van de gebruiker, klant of doelgroep. 

De methode kent een aantal stappen die worden doorgelopen, waarin ideeën worden gegenereerd, getest en gepresenteerd. Deze methode is geschikt voor complexe problemen en maatwerkoplossingen op verschillende niveaus binnen de organisatie (Dekker, 2019). 

Onderzoeksmethode

Om onderzoek te kunnen doen welke problemen er op de markt spelen, worden eerst de ontwikkelingen op de markt onderzocht. Vervolgens wordt er deskresearch gedaan om informatie te verschaffen wat relevant is voor het onderzoek. Bij een bedrijf wat in dezelfde branche zit, is veldonderzoek gedaan om te kijken hoe zij dit aanpakken en wat de werkwijze is om. Om te kijken naar de huidige klanttevredenheid wordt er een enquête uitgevoerd en wordt er in gesprek gegaan met de interne stakeholders. Verder is in kaart te gebracht wie de stakeholders zijn, deze zijn verwerkt in een stakeholdermap en is onderaan deze pagina toegevoegd. Om uiteindelijk de gewonnen informatie te kunnen structuren is er gebruik gemaakt van een theoretisch kader. Deze informatie is terug te vinden bij empathise. 
Vervolgens wordt er ingezoomd op Beko Groothandel en wordt er doormiddel van een visgraatdiagram naar de oorzaken gezocht van het probleem bij Beko Groothandel. Vanuit het visgraatdiagram kan er opgemaakt worden waar de onderneming in de toekomst graag naar toe zou willen. Dit is verwerkt in de GAP-analyse.
Uit deze modellen ontstaat een ontwerpopdracht. Om het probleem aan te pakken dit wordt verwerkt in de vorm van een designbrief. Al deze informatie is terug te vinden bij define. 
Om de volgende stap te zetten in het onderzoek worden bij ideate, ideeën bedacht die het probleem van Beko Groothandel echt kunnen oplossen. Hier worden de meest passende ideeën uit gekozen om deze uiteindelijk te creëren in een prototype. Het prototype zal als laatste getest worden op relevantie en haalbaarheid. 

Voor verdere toelichting op de stakeholders, kan er naar Stakeholdermap worden gegaan.

Per stap van de Design Thinking Methode is er een sub-pagina aangemaakt voor de relevante informatie. 
Door op onderstaande knop te drukken, wordt de empathisefase geopend. 

Bestemd voor: Beko Groothandel
Gemaakt door: Riemer de Boer
NHL Stenden Leeuwarden 
Ondernemerschap & Retail management 

Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin