Designbrief
De modellen Visgraatdiagram en GAP-analyse leverden oorzaken op waar het probleem vandaan komt en maakt inzichtelijk waar Beko Groothandel graag naar streeft. Zo kwam naar voren dat de ontwikkelingen die zich afspelen op de markt bij de empathisefase, Beko Groothandel genoodzaakt is om zich meer te gaan richten op nieuwe markten om de stagnatie van de omzet voor te blijven en op deze manier groei te kunnen realiseren.
Om deze problemen te specifiëren is onderstaande designbrief opgesteld.
Een designbrief is de omschrijving van de ontwerpopdracht. In een kort schema is zo duidelijk beschreven wat het probleem is, voor wie het product ontwikkel wordt, wat het probleem gaat oplossen en wat de gewenste uitkomst is:
Context
Beko Groothandel heeft de prioriteit momenteel op de belevering van de bakkerijen in Nederland en België. Echter door de stijging van de grondstof-en energieprijzen, een krimping op de arbeidsmarkt en een daling van de consumptie van brood zullen het aantal bakkers de komende jaren afnemen, waardoor Beko Groothandel genoodzaakt is om zich meer te gaan richten op nieuwe markten om zo het omzetaandeel te kunnen behouden en groei te kunnen realiseren.
Project doelen
Het doel van Beko Groothandel is om op lange termijn groei te kunnen realiseren doormiddel van nieuwe markten. Ideeën om deze kansen aan te pakken zullen aan Beko Groothandel worden gegeven waarmee het bedrijf uit de voeten kan.
Doelgroep
De doelgroep van Beko Groothandel die benaderd wordt valt onder de markten waarbij kansen liggen om groei te kunnen realiseren.
Budget
Voor de opstart van het plan zijn niet veel financiële middelen nodig. Het in kaart brengen van mogelijkheden om te kunnen groeien kunnen geheel kosteloos gebeuren. Tijd zal gedurende dit project het meest in beslag gaan nemen. Er zal veel onderzoek gedaan moeten worden naar mogelijkheden die passen bij Beko Groothandel om te kunnen groeien.
Tijdlijn
Voor het totale project wordt 20 weken gerekend. De eerste tien weken zullen onderverdeeld worden voor het in kaart brengen van het probleem, de andere tien weken worden gebruikt om te werken aan een oplossing en het testen van deze oplossing.
Ontwerpeisen
Om de ontwerpvraag van het huidige probleem bij Beko Groothandel, die vermeld werd bij het visgraatdiagram, op te lossen wordt er naar een product toe gewerkt waar ingezet wordt op een marktontwikkeling om groei te realiseren. Dit product dient relevant en passend te zijn voor Beko Groothandel wat ook voor de verschillende DC's gebruikt kan worden als ontwerp-eis. Daarnaast dient het product aan kunnen sluiten bij de huidige strategie van de onderneming en dient hiervoor de werkzaamheden van de verkoopbinnendienst niet in geding te moeten raken.
Door het in kaart brengen van de designbrief kan er naar de volgende fase van Design Thinking worden gegaan, de ideatefase. Hier worden vanuit de ontwerpeisen die van belang zijn voor Beko Groothandel ideeën bedacht om ervoor te kunnen zorgen dat Beko Groothandel op lange termijn groei kan realiseren.