GAP-analyse

Definefase

GAP-analyse

De GAP-analyse wordt uitgevoerd in vier stappen. Het doel van de GAP-analyse is om inzichtelijk te krijgen waar het bedrijf nu staat en waar het naar toe wil. Er is voor dit analyse model gekozen om de kloof tussen waar het bedrijf nu staat en waar het bedrijf heen wil inzichtelijk te krijgen. Hiermee kan er ontdekt worden waar de onderneming belang bij heeft om hier ideeën voor te bedenken. 
Voor verdere toelichting kan er naar 
Uitleg GAP-analyse worden gegaan.

De vier stappen worden vanuit de export van Beko Groothandel gelopen. 

1. Analyseer de huidige situatie

Door ontwikkelingen op de markt, zoals het stijgen van de prijzen van energie- en grondstoffen, moeilijkheden op de arbeidsmarkt en een daling in de consumptie van brood zijn de bakkerijen in Nederland genoodzaakt om hun deuren te sluiten. Hierdoor kan het aantal klanten van Beko Groothandel de komende perioden ook gaan dalen.

Naast de alledaagse belevering van de bakkers in Nederland en België exporteert Beko Groothandel al een aantal jaren haar grondstoffen aan ondernemingen over de hele wereld. Vaak is het ontstaan van deze contacten per toeval gebeurd of eigenaren van deze ondernemingen in het buitenland woonden eerst in Nederland. Hierdoor is de werkwijze momenteel ook maar ad-hoc geregeld.  
Zo worden er vanuit de verschillende distributiecentrums van Beko Groothandel klanten beleverd, maar is er niet een duidelijke werkwijze gesteld en wordt het als nevenactiviteit gezien.

2. Identificeer de ideale, gewenste situatie
Doordat het aantal bakkers naar verwachting de komende perioden zullen gaan dalen zal Beko Groothandel op zoek moeten naar nieuwe gebieden voor marktontwikkeling. 
Om deze nieuwe gebieden aan te kunnen spreken, moeten de zaken intern goed geregeld zijn. Dit is te herleiden uit de interviews die afgenomen zijn bij de interne stakeholders. 
Daarnaast wil Beko Groothandel ook inzichtelijkheid rondom de klanten, de onderneming wil graag weten of de huidige klanten tevreden zijn met de samenwerking. Hiervoor is wordt er gestreefd van een ad-hoc werkwijze naar een strategische werkwijze.

3. Vind de tekorten en evalueer de oplossingen
De huidige situatie en gewenste situatie worden tegen over elkaar gezet en tekorten worden geëvalueerd. De visuele weergave van waar het bedrijf nu staat, de huidige situatie, en waar het bedrijf naar toe wil, de gewenste situatie, is hieronder weergegeven. 

Het verschil tussen de huidige situatie en de gewenste situatie wordt de GAP genoemd. De GAPS zijn de mogelijke oplossingen die later gedefinieerd worden tijdens de stappen van Design Thinking.

Zo komt er naar voren dat Beko Groothandel graag groei wil gaan realiseren. Daarnaast is het een doel om nieuwe markten te kunnen benaderen. Hiervoor zal er van een ad-hoc werkwijze naar een strategische werkwijze gestreefd moeten worden om uiteindelijk groei te kunnen realiseren.

4. Stel een plan op en voer het uit om de kloof te overbruggen
Uiteindelijk is het doel om, door verkleining van de Nederlandse bakkersmarkt, meer in te zetten op groei doormiddel van nieuwe markten. Om de kloof te kunnen overbruggen worden er ideeën gegenereerd in de Ideatefase.  

De GAP-analyse heeft er toe geleidt er toe dat er inzicht verkregen is van de huidige situatie en de gewenste situatie. Het model benadrukt door de uitdagingen, zoals het dalende aantal bakkersvestigingen, het essentieel is om meer in te zetten op nieuwe markten om zo te kunnen groeien.

Vanuit de GAP-analyse kan een designbrief worden opgesteld. Deze betreft de omschrijving van de ontwerpopdracht om het probleem aan te pakken. Door op onderstaande knop te drukken, wordt de relevante pagina geopend. 

Bestemd voor: Beko Groothandel
Gemaakt door: Riemer de Boer
NHL Stenden Leeuwarden 
Ondernemerschap & Retail management 

Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin