Ideate

Afstudeeronderzoek Ondernemerschap & Retail management

Ideatefase

Bij de ideatefase worden zoveel mogelijk ideeën gegenereerd en worden deze voorgelegd aan de opdrachtgever. Hierbij kan gedacht worden aan grote brainstorms, out of the box thinking en grootse toekomstplannen. 
Alle onderdelen die aansluiten bij de behoeftes worden samengevoegd tot een concreet concept (Dekker, 2019). 

Uit de empathie- en definefase is naar voren gekomen dat Beko Groothandel op de langetermijn graag wil gaan groeien. Echter is er door te veel focus op de huidige markt het lastig om groei te kunnen realiseren, er ligt momenteel niet een plan klaar hoe dit wel aangevlogen kan worden. Wanneer dit wel het geval is, kan er op deze manier kan er van een ad-hoc werkwijze naar een strategische werkwijze gewerkt worden om groei te realiseren. Tevens dient deze werkwijze implementeer bij te zijn bij de onderneming op de gegeven ontwerpeisen. 

Om groei te kunnen realiseren is er met de stakeholders in gesprek geweest welke mogelijkheden hiervoor mogelijk zijn.

Zo kunnen de bakkers in Nederland en België meer bekend gemaakt worden met de concepten die Beko Groothandel heeft zoals: Beko Koffie en Beko IJs, hierdoor krijg je dat de huidige klanten meer af gaan nemen, wat zorgt voor een stijging van de omzet, maar of dit op lange termijn uit zal pakken is maar de vraag. Door ontwikkelingen op de markt zullen het aantal bakkerijen in de toekomst dalen, waardoor dit idee niet zal uitpakken.

Wanneer er groei gerealiseerd kan worden doormiddel van marktontwikkeling, kan er ook gekeken worden naar export. Beko Groothandel heeft momenteel een vijf aantal vaste exportklanten die eens in de twee/drie weken worden beleverd. Het gebied waar deze exportklanten zitten gevestigd zijn op de ABC-eilanden. Hiermee is het voordeel dat deze onder de Nederlandse markt vallen en dus geen hoge exportkosten/douaneformaliteiten zitten. Echter is door informatie van de stakeholders, momenteel wel zo dat Beko Groothandel niet duidelijk inzichtelijk heeft welke exportactiviteiten in de verschillende DC's plaatsvind. Om groei te kunnen realiseren zal dit eerst wel inzichtelijk gemaakt moeten worden, hiervoor worden de belanghebbenden van deze exportklanten geïnterviewd. Vervolgens wordt er gekeken naar markten waarbij nog potentieel zit. Om het binnen de tijd van +/- 20 weken af te kunnen ronden wordt er onderzoek gedaan naar bakkerijen- en supermarkten op de ABC-eilanden, dit wordt gedaan om het binnen het tijdsbestek gedurende de stageperiode goed af te kunnen ronden en hierbij ook nieuwe exportklanten te kunnen winnen. 

Het tweede deel van het onderzoek is om van een ad-hoc werkwijze, een strategische werkwijze te ontwikkelen om op die manier nieuwe exportklanten te benaderen en zo te kunnen groeien. 
Hiervoor is er contact gezocht met een bedrijf wat in dezelfde branche zit en veel aan export doet om er achter te komen wat hun werkwijze hiervan is. Deze werkwijze kan op deze manier vertaald worden naar Beko Groothandel. 
Het interview met dit bedrijf is ook weergegeven in de empathisefase. 

Alle specifiek gegenereerde ideeën om antwoord te kunnen geven op de ontwerpvraag zijn weergegeven in de ideeën map, door op de knop hier te klikken wordt de relevante pagina geopend.

Bestemd voor: Beko Groothandel
Gemaakt door: Riemer de Boer
NHL Stenden Leeuwarden 
Ondernemerschap & Retail management 

Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin
Wij gebruiken cookies om onze website goed te laten functioneren en te beveiligen, en om je de best mogelijke gebruikerservaring te bieden.

Geavanceerde instellingen

Je kunt jouw cookievoorkeuren hier aanpassen. Schakel de volgende categorieën in of uit en sla de selectie op.