Ideeën map
In de ideeën map worden alle mogelijke kansen beschreven waarop Beko Groothandel zich zou kunnen verbeteren om de huidige marktontwikkelingen te implementeren in de onderneming. Uiteindelijk wordt van alle ideeën toegewerkt naar een ontwerp. Dit ontwerp wordt neergezet bij de prototype fase met het bij behorende doel.
Uit de ideatefase komt naar voren dat Beko Groothandel belang heeft aan een oplossing om groei te kunnen realiseren en een strategie weergeeft doormiddel van export.
Ideeën die voor deze oplossingen bedacht kunnen worden, worden bij deze fase als specifieke oplossingen vermeld, wat vervolgens verwerkt wordt in de vorm van een prototype.
Om tot daadwerkelijke oplossingen te komen voor het probleem is er samen met de marketing afdeling gebrainstormd voor mogelijke ideeën. Hiermee verkrijg je door inzichten van buitenaf nieuwe ideeën die relevant zijn voor de onderneming.
Deze ideeën zijn uitgewerkt in het model wat hierboven is weergegeven. Het model is op te delen in drie kopjes, ideeën die makkelijk uitvoerbaar zijn, ideeën die origineel zijn en ideeën die voor de toekomst zijn:
Now (makkelijk uitvoerbaar)
- Financiële gegevens exportklanten in kaart brengen
- E-mailmarketing om nieuwe exportklanten te kunnen benaderen - Checklist voor nieuwe exportklant om de tevredenheid te meten - Huidige exportklanten meer af laten nemen
How (toekomst)
- Nieuwe marktbenadering - Horeca bedienen
Wow (origineel)
- Centralisatie/beleidsplan voor de aansturing van exportklanten
- Flowchart ontwerpen om huidige exportactiviteiten in kaart te brengen - Huidige bakkers in Nederland & België meer af laten nemen
- Exportplan om nieuwe exportklanten te winnen
Dit model levert inzichten op die binnen de tijdsperiode haalbaar zijn en getest kunnen worden op de onderneming. Door een brainstormsessie te houden met de marketing afdeling, zijn er bovenstaande ideeën gegenereerd. Deze ideeën worden verwerkt in het product wat op geleverd wordt aan Beko Groothandel.
Uit de gegenereerde ideeën zal er een totaal exportplan aan Beko Groothandel worden opgeleverd. Om achter te komen welke onderdelen allemaal bij een exportplan horen, is er bij empathise deskresearch gedaan naar de onderdelen hiervan. Een exportplan wat relevant is voor Beko Groothandel op het huidige probleem, geeft het volgende weer, de huidige exportactiviteiten, welke klanten en welke cijfers hier aan verbonden zitten. Dit wordt gedaan zodat elk DC van Beko Groothandel, weet welke stappen ook bij andere DC's worden gezet. Deze stappen worden weergegeven in de vorm van flowcharts. Daarnaast is weergegeven hoe een onderneming wat ook veel aan export doet, hun werkwijze is op dit gebied en wat hiervan vertaald kan worden naar Beko Groothandel.
Vervolgens wordt er een exportstrategie vermeld waarbij nieuwe exportklanten kunnen worden gewonnen, hoe en naar welke werkwijze wordt gestreefd, welke landen/markten worden benaderd en hoe deze klanten uiteindelijk worden benaderd/geleverd door Beko Groothandel.
Het exportplan dient bovenstaande criteria te bevatten zodat het geïmplementeerd kan worden bij Beko Groothandel.
Er is voor deze oplossing gekozen omdat er op deze manier één totaal gebundeld product wordt opgeleverd aan Beko Groothandel waarin de onderwerpen, huidige exportactiviteiten en een strategie zitten waarmee nieuwe exportklanten benaderd kunnen worden en op welke manier dit gemanaged kan worden. Hiermee creer je een product wat zowel op tactisch (huidige exportactiviteiten in kaart) en strategisch (nieuwe exportklanten) laat terug komen. Dit houdt in dat Beko Groothandel het product voor meerdere jaren kan implementeren en op deze manier op lange termijn door marktontwikkeling, groei kan realiseren.
Het exportplan wordt weergegeven bij prototype. Door op de knop hieronder te drukken wordt de relevante pagina geopend.