Inleiding

Afstudeeronderzoek Ondernemerschap & Retail management

Aanleiding

Beko Groothandel is dé leverancier van grondstoffen voor bakkers in Nederland en België. Naast de alledaagse levering van bakkers in Nederland en België heeft Beko Groothandel ook een aantal exportklanten over de hele wereld die eens in een aantal weken beleverd worden. Echter zullen door de hoge energie- en grondstofprijzen, uitdagingen op de arbeidsmarkt en een daling van de consumptie van brood het aantal bakkers de komende maanden/jaren in Nederland afnemen, wat van invloed is op de hoofdactiviteit van Beko Groothandel. Toch streeft Beko Groothandel er naar om op lange termijn te groeien door meer in te zetten op export en de totale omzet van de onderneming te kunnen vergroten. In dit verslag wordt ingegaan op mogelijke oplossingen om op lange termijn groei te kunnen realiseren voor Beko Groothandel doormiddel van export. 

Complexiteit van het vraagstuk

Het vraagstuk wat bij Beko Groothandel klaar ligt, wordt als een complex vraagstuk gezien door de volgende redenen:

- Diverse markten en klanten: Beko Groothandel exporteert haar grondstoffen over de hele wereld. Dit betekend dat er te maken is met diverse markten, elk met hun eigen unieke kenmerken, regelgeving, culturele verschillen en zakelijke afspraken. Het in kaart brengen van nieuwe exportmogelijkheden vereist het begrijpen van deze markten.

- Veranderende economische omstandigheden: de hoge energie- en grondstofprijzen kunnen van invloed zijn op de concurrentiepositie van Beko Groothandel en de prijsstelling van haar producten op de internationale markt. 

- Arbeidskwesties: de uitdagingen op de arbeidsmarkt kunnen ook van invloed zijn op de exportmogelijkheden van Beko Groothandel. Het vinden van gekwalificeerd personeel en het gebruik van een efficiënte productie en logistiek zijn essentieel voor het leveren van de exportklanten. Het onderzoek van de manieren op deze uitdagingen aan te pakken en de benodigde middelen en vaardigheden te verkrijgen, vormt een belangrijk aspect van het vraagstuk. 

- Veranderende consumptiepatroon: de daling van de consumptie van brood kan in de toekomst een negatieve invloed hebben op de hoofdactiviteit van Beko Groothandel. Het vinden van nieuwe (export)markten die de vraag naar de producten doen stijgen, van cruciaal belang voor het behoud van de omzet en uiteindelijk de groei waar het bedrijf naar streeft.

- Exportprocessen: het opzetten van exportactiviteiten vereist vaak een diepgaand onderzoek van internationale handelswetgeving, douaneafspraken, transport- en logistiekmanagement, betalingsvoorwaarden en manieren om klanten te kunnen vinden. Het ontwikkelen van een werkwijze voor exportactiviteiten vereist het overwinnen van deze complexiteit. 

Het totale onderzoek wordt gedaan middels de stappen van Design Thinking, door op de knop hieronder te drukken, wordt het onderzoek bij Beko Groothandel in gang gezet. 

Bestemd voor: Beko Groothandel
Gemaakt door: Riemer de Boer
NHL Stenden Leeuwarden 
Ondernemerschap & Retail management 

Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin