Ontwikkelingen

Terugval aantal bakkers, uitdagingen op de arbeidsmarkt & zware tijden bakkerijen

Terugval aantal bakkers

'Bakkerijen steeds vaker dicht omdat een brood bakken te duur wordt'

Bakkers openen de deuren minder vaak om zo kosten te besparen. Steeds meer brood- en banketbakkers worden geconfronteerd met een hoge energierekening. Steeds meer bakkersbedrijven zien hun vaste, goedkopere energiecontracten omgezet worden in dure variabele contracten. Een energiecontract is nu wel acht tot tien keer duurder dan vorig jaar. Voor een bakker met energievretende ovens gaat het dan niet om honderden, maar duizenden euro's extra kosten per maand. 
Doordat bakkers nu steeds vaker met nieuwere, duurdere contracten te maken hebben, gaat gemiddeld zo'n 8 procent van de kosten van een brood naar energie. Vorig jaar was dit tussen de 4 en 5 procent. 
Al snel wordt er dan gekeken naar verduurzaming, maar dat is te voor de hand liggend. Een nieuwe oven aanschaffen kost namelijk al snel tienduizenden euro's. 

Naast hoge energierekening is de prijs van tarwe mede door de oorlog in Oekraïne flink gestegen. Het is dan ook onmogelijk om die extra kosten door te berekenen, door de hoge prijzen zal een brood al snel 50 tot 70 cent extra gaan kosten. 
Wanneer dit wel gedaan zal worden, zal de vraag naar brood veel minder zijn. 

Een oplossing om deze kosten te drukken is dat bakkers steeds vaker maximaal vier of vijf dagen per week open gaan, in plaats van de gebruikelijke zes dagen. 

Zo verwachtten de ondernemers over het 3e kwarttaal van 2022 ook een flinke daling van ruim 15% bij detailhandel van het economisch klimaat, zoals hieronder is weergegeven (CBS, 2022). 

Uiteindelijk kwam deze verwachting ook uit. Door de weergegeven grafiek hieronder is de omzet bij detailhandel, voedingsspeciaalzaken, over het 4e kwartaal richting de 10 procent gedaald (CBS, 2023). 

Tot slot maakte het CBS bekend dat over het vierde kwartaal in 2022 in de detailhandel 64 faillissementen uitgesproken. Dat aantal is net geen verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Zo blijkt het dat door de hoge energie- en grondstofprijzen ondernemers het hoofd niet boven water kunnen houden (CBS, 2022)

Daarnaast waren er in 2017 ongeveer 3.270 bakkerijen in Nederland, in 2018 was dit aantal ongeveer 3.200, in 2019 ongeveer 3.100 en in 2020 waren dit nog 'maar' 2.980. Zo is er wel degelijk een daling te herkennen in het aantal bakkerijen. 

Uitdagingen op de arbeidsmarkt

Op de arbeidsmarkt staat de bakkerijsector voor grote uitdagingen. De krapte op de arbeidsmarkt neemt toe, de interesse onder jongeren voor bakkerij gerelateerde opleidingen neemt af en door vergrijzing kent de sector een sterk groeiende uitstroom van zowel werknemers als werkgevers. Industriële en ambachtelijke bakkers ervaren nu al problemen om vacatures ingevuld te krijgen. Er valt te verwachten dat dit de komende jaren steeds moeilijker wordt (NBC, 2022).  
Beide onderwerpen zijn voor Beko Groothandel van belang om juist de markt te verbreden en die stap richting export te zetten. Doordat het gegevens zijn van het CBS, zullen deze ook betrouwbaar zijn. 
Beide onderwerpen zijn voor Beko Groothandel van belang om juist de markt te verbreden en die stap richting export te zetten. Doordat het gegevens zijn van het CBS, zullen deze ook betrouwbaar zijn. 


Zware tijden bakkerijen

De bakkerijsector in Nederland heeft de afgelopen jaren te hadden met verschillende uitdagingen; dalende klantenaantallen, toenemende concurrentie, personeelstekorten en verminderde interesse in het bakkersvak zijn slechts enkele obstakels waarmee de sector te maken had. 

Een duidelijk teken van verandering is de afname van broodconsumptie per persoon. In 2009 consumeerde een gemiddelde Nederlander 61,7 kg brood per jaar, maar in 2017 was dit gedaald tot 48,7 kg, een afname van meer dan 20% in acht jaar tijd. 

Naast de dalende broodconsumptie zijn er ook grote verschuivingen zichtbaar op de markt. Ambachtelijke bakkers hebben hun marktaandeel in de binnenlandse broodconsumptie zien afnemen van 18% naar 13%, tegelijkertijd hebben broodvervangers zoals muesli's, crackers en kwark populariteit gevonden. 

De bakkerijsector staat dus voor een uitdading om zich aan te passen aan deze veranderende omstandigheden (NBC, 2022). 

Bestemd voor: Beko Groothandel
Gemaakt door: Riemer de Boer
NHL Stenden Leeuwarden 
Ondernemerschap & Retail management 

Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin
Wij gebruiken cookies om onze website goed te laten functioneren en te beveiligen, en om je de best mogelijke gebruikerservaring te bieden.

Geavanceerde instellingen

Je kunt jouw cookievoorkeuren hier aanpassen. Schakel de volgende categorieën in of uit en sla de selectie op.