Test

Afstudeeronderzoek Ondernemerschap & Retail management

Testfase

De laatste fase van het Design Thinking proces betreft de testfase. In deze fase wordt het prototype getest met de eindgebruiker en kan geconcludeerd worden of de oplossing werkt. 
Door te testen wordt het product constant 'bijgeschaafd' om zo tot de juiste oplossing te komen (Dekker, 2019). 

Het prototype wordt uitgerold en getest bij Beko Groothandel. In eerste instantie is de gemaakte presentatie van de onderzochte mogelijkheden en kansen voorgelegd aan stakeholders Joop Tromp en Ouwe de Wit. Deze presentatie is weergegeven door op de knop hieronder de drukken. 

De gekregen feedback van Joop & Ouwe is nadat de presentatie aan hen is gegeven verwerkt, waardoor vervolgens de officiële eindpresentatie aan belanghebbenden van Beko Groothandel op 30 mei is gegeven. Hierbij waren de volgende mensen aanwezig:
- Commercieel directeur
- Key Accountmanagers
- Hoofd Verkoopbinnendienst
- Marketing manager
- Sales manager

Tijdens deze presentatie zijn de flowcharts van de huidige exportactiviteiten, de onderzochte mogelijkheden op de ABC-eilanden en is er advies gegeven welke werkwijze Beko Groothandel zou moeten gaan hanteren om een goede samenwerking te creëren met deze potentiele nieuwe exportklanten gepresenteerd.
Deze presentatie is weergegeven door op de knop hieronder te drukken.

Nadat de presentatie gegeven was kwamen hier erg positieve reacties uit. Collega's die aanwezig waren bij de presentatie vonden de marktbenadering van de ABC-eilanden erg goed omdat zij hier ook zeker wel kansen zagen. Als toevoeging kon ik concepten die Beko Groothandel nu heeft, zoals Beko Koffie en Beko IJs, meenemen voor verder in de toekomst. Dit is nog aan het exportplan toegevoegd, om het zo compleet mogelijk te maken. Hierbij is het probleem niet alleen op tactisch gebied, maar ook op strategisch gebied aangepakt. 

Vervolgens wordt hier mee aan de slag gegaan om de potentiële klanten te benaderen en deze bekend gaan maken met Beko Groothandel om klant te worden. Vervolgens kan het centralisatieplan en de aansturing hiervan in gang worden gezet. 

Om te kunnen testen of de werkzaamheden goed zijn gegaan, wordt er na de levering van een nieuwe exportklant een klanttevredenheidsenquête verzonden.

Link naar de klanttevredenheidsenquête: https://www.survio.com/survey/d/K5P9T5K1G7E1H7J4D

Uit de marktbenadering zijn 3 nieuwe potentiele exportklanten gekomen. 

Beko Groothandel is er door dit onderzoek ook bewust van geworden dat door de informatie die bij empathise beschreven is, de onderneming in de toekomst mogelijk in zwaar weer terecht kan komen, mocht de focus op de hoofdactiviteit blijven. 
Mede door mijn onderzochte mogelijkheden, ziet de onderneming hier ook echt kansen in en geven ze hier dus ook zeker de mogelijkheid in om hier opvolging aan te geven en deze weg van export in te slaan om daadwerkelijk groei te kunnen realiseren.

Bestemd voor: Beko Groothandel
Gemaakt door: Riemer de Boer
NHL Stenden Leeuwarden 
Ondernemerschap & Retail management 

Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin
Wij gebruiken cookies om onze website goed te laten functioneren en te beveiligen, en om je de best mogelijke gebruikerservaring te bieden.

Geavanceerde instellingen

Je kunt jouw cookievoorkeuren hier aanpassen. Schakel de volgende categorieën in of uit en sla de selectie op.