
Toelichting flowcharts
Bijlagen
Toelichting op de flowcharts die gecreëerd zijn naar aanleiding van de gehouden interviews.
Beko DC Noord
Toelichting op de flowchart export Beko DC Noord, de stappen van de flowchart worden doorlopen op basis van de cijfers 1 tot en met 12.
1. Bestelling komt binnen
De exportklant plaatst een
bestelling op de website van Beko Groothandel, deze bestelling komt binnen via
een no-reply mailadres in de mailbox.
2. Aanvraag container
Zodra de bestelling is
ontvangen wordt de desbetreffende expediteur gelijk geïnformeerd naar een
container (de keuze voor de expediteur is afhankelijk van de klant). Dit wordt
altijd direct gedaan omdat er vaak wel een week overheen gaat voordat de
container geleverd kan worden. Vervolgens wordt er een 40ft container aangevraagd. Deze container kan een droogcontainer of een koelcontainer zijn.
3. Producten andere leveranciers worden toegevoegd
Klanten bestellen vaak
meerdere producten dan alleen van Beko Groothandel, dit kunnen producten zijn
van dochterondernemingen of samenwerkende ondernemingen. Deze moeten ook
verzameld worden en facturen moeten hiervan ook toe worden gevoegd. Voorbeelden
van dochterondernemingen zijn goederen van Beko Verpakkingen of Beko Techniek.
Goederen van samenwerkende ondernemingen zijn Zeelandia, Decom of Vipam.
4. Bestellingen doorgezet naar afdeling voorraadbeheer en
logistiek
Uiteindelijk wordt door de
verkoopbinnendienst de bestelling doorgezet naar de afdeling voorraadbeheer en
logistiek. Dit wordt gedaan zodat zij ook tijdig op de hoogte zijn dat er
binnenkort goederen worden geëxporteerd en deze tijdig besteld kunnen worden.
5. Producten worden besteld
De producten worden door de afdeling voorraadbeheer
besteld, sommige producten worden alleen geleverd op bestelling omdat ze een
speciale samenstelling hebben wat de klant zelf heeft ontworpen. Hier gaat altijd meer tijd
overheen dan producten die standaard in het assortiment zitten.
6. Bestelde producten komen binnen
De producten die besteld
zijn komen binnen en worden verwerkt in het magazijn. Het kan zijn dat
producten die besteld zijn niet leverbaar zijn, dit wordt vervolgens
communiceert naar de klant en wordt er samen gekeken of er een vervangend
product mogelijk is.
7. Producten worden georderpickt
Nadat de producten verwerkt
zijn in het magazijn, worden deze georderpickt door de medewerkers van het
magazijn. Ze worden verzameld op een pallet waarna deze vervolgens wordt in
gefolied.
8. Factuur wordt verzonden naar de expediteur
Alle facturen (dus ook van
de dochteronderneming(en) en samenwerkende ondernemingen) worden verzameld en
samengebundeld om vervolgens naar de expediteur te worden versturen. De
expediteur zorgt ervoor dat deze facturen worden voorzien van een
exportdocument.
9. Container wordt geladen.
Op de dag dat de container
van de expediteur wordt geleverd, wordt deze container ook gevuld met de
pallets. Hier worden de facturen ook aan toegevoegd zodat ze mee kunnen.
10. Container wordt verzonden
Nadat de container is
geladen wordt deze verzonden. Het is afhankelijk van de
expediteur waar de container uiteindelijk naar toe gaat en afhankelijk van de
locatie van de afvaart.
11. Container wordt direct verzonden
Wanneer er een levering van droge goederen was (en een hele container gevuld kon worden) wordt deze direct verzonden naar de expediteur.
11. Container wordt indirect verzonden
Het kan voorkomen dat de bestelling voor export maar een aantal pallets zijn, dit gebeurd vaak bij koel- en vrieszendingen. Hierdoor wordt de container eerst nog langs andere leveranciers gebracht, zodat de container in zijn totaal wel vol komt. Vervolgens wordt het dan verzonden.
12. Container wordt verscheept
Als laatste stap wordt de
container door de vervoerder verscheept naar het desbetreffende land. Hier gaan
gemiddeld 18 dagen overheen.
Van stap 1 (bestelling komt binnen) tot en met stap 12 (container wordt verscheept) zitten ongeveer 3 weken. Deze 3 weken worden gekenmerkt als week A, B & C (dit is gedaan omdat de weken onafhankelijk verdeeld zijn)
- Week A, order vergaring
- Week B, goederen geladen
- Week C, container laden op de boot
Beko DC Midden
Toelichting op de flowchart export Beko DC Midden, de stappen van de flowchart worden doorlopen op basis van de cijfers 1 tot en met 13.
1. Bestelling komt binnen
De (export)klant plaatst
een bestelling op de website van Beko Groothandel, deze bestelling komt binnen
via een no-reply mailadres in de mailbox. Ook Robbin (intern verantwoordelijk
voor de klant) krijgt een order bevestiging.
2. Check bij boekhouding
Voordat de bestelling
wordt doorgezet naar afdeling voorraadbeheer en logistiek, wordt bij financiën
gecontroleerd wat de status is van betalingen van de klant. Is de klant bij met
betalen of moeten er nog facturen betaald worden?
3. Afvaart navragen
Huchada vraagt zelf bij Allways
(expediteur) wanneer de afvaart beschikbaar is, plus de vraag of er een
container beschikbaar is. Daarnaast wordt richting Beko Midden (Robbin)
gecommuniceerd wanneer de afvaart plaats vindt zodat tijdig alles besteld/voorbereid
kan worden.
4. Producten andere leveranciers worden toegevoegd
Klanten bestellen vaak
meerdere producten dan alleen van Beko Groothandel, dit kunnen producten zijn
van dochterondernemingen of samenwerkende ondernemingen. Deze moeten ook
verzameld worden en facturen moeten hiervan ook toe worden gevoegd. Voorbeelden
van dochterondernemingen zijn goederen van Beko Verpakkingen of Beko Techniek.
Goederen van samenwerkende ondernemingen zijn Zeelandia, Decom of Vipam.
5. Bestellingen doorgezet naar afdeling voorraadbeheer en
logistiek
Uiteindelijk wordt door de
verkoopbinnendienst de bestelling doorgezet naar de afdeling voorraadbeheer en
logistiek. Dit wordt gedaan zodat zij ook tijdig op de hoogte zijn dat er
binnenkort goederen worden geëxporteerd en deze tijdig besteld kunnen worden.
6. Producten worden besteld
De producten worden door de afdeling voorraadbeheer
besteld, sommige producten worden alleen geleverd op bestelling omdat ze een
speciale samenstelling hebben wat de klant zelf heeft ontworpen. Hier gaat altijd meer tijd
overheen dan producten die standaard in het assortiment zitten.
7. Bestelde producten komen binnen
De producten die besteld
zijn komen binnen en worden verwerkt in het magazijn. Het kan zijn dat
producten die besteld zijn niet leverbaar zijn, dit wordt vervolgens
communiceert naar de klant en wordt er samen gekeken of er een vervangend
product mogelijk is.
8. Producten worden georderpickt
Nadat de producten
verwerkt zijn in het magazijn, worden deze georderpickt door de medewerkers van
het magazijn. Ze worden verzameld op een pallet waarna deze vervolgens wordt in
gefolied.
9. Vrachtwagen wordt geladen
Wanneer alle producten
klaar zijn voor vertrek wordt er door logistiek een rit speciaal vrij gemaakt
om ervoor te zorgen dat de vrachtwagen alle producten kan afleveren bij Allways
in Dordrecht en wordt deze vrachtwagen geladen.
10. Documenten naar Huchada & Allways
Alle facturen (dus ook van
de dochteronderneming(en) en samenwerkende ondernemingen) worden verzameld en
samengebundeld om vervolgens naar de expediteur te worden versturen. De
expediteur zorgt ervoor dat deze facturen worden voorzien van een
exportdocument.
11. Vrachtwagen wordt verzonden naar expediteur
Nadat de vrachtwagen is
geladen wordt deze verzonden naar de expediteur, in dit geval Allways Transport
12. Levering wordt in de aangevraagde container geplaatst
Wanneer de vrachtwagen bij
de expediteur aankomt, worden de goederen overgeplaatst in een bestemde
container, de exportdocumenten worden hier ook aan toegevoegd.
13. Container wordt verscheept
Als laatste stap wordt de
container door de vervoerder verscheept naar Aruba. Hier gaan gemiddeld 18
dagen overheen.
Van stap 1 (bestelling komt binnen) tot en met stap 13 (container wordt verscheept) zitten ongeveer 3 weken. Deze 3 weken worden gekenmerkt als week A, B & C (dit is gedaan omdat de weken onafhankelijk verdeeld zijn)
- Week A, order vergaring
- Week B, goederen geladen
- Week C, container laden op de boot
Beko DC België
Toelichting op de flowchart export Beko DC België, de stappen van de flowchart worden doorlopen op basis van de cijfers 1 tot en met 13.
1. Klant besteld via een PDF formulier.
De (export)klant heeft een
eigen bestel formulier wat verwerkt is in een PDF-bestand. De klant stuurt dit
formulier een keer in de week op naar het Beko filiaal in België en ontvangt
dit via de mail.
2. Bestelling komt binnen
Vervolgens komt de
bestelling bij de belanghebbende van Beko België, die gaat alles in werking
zetten.
3. Bestelling doorgezet
Dan wordt de bestelling
doorgezet door de belanghebbende. Dit wordt gedaan zodat iedereen in de
vestiging op de hoogte is dat er een exportaanvraag lopende is.
4. Producten worden besteld
Veel bestelde producten
zijn wel op voorraad in het DC, maar producten die niet op voorraad liggen
worden besteld.
5. Bestelde producten komen binnen
De producten die besteld
zijn komen binnen en worden verwerkt in het magazijn. Het kan zijn dat
producten die besteld zijn niet leverbaar zijn, dit wordt vervolgens
communiceert naar de klant en wordt er samen gekeken of er een vervangend
product mogelijk is.
6. Producten worden georderpickt
Nadat de producten
verwerkt zijn in het magazijn, worden deze georderpickt door de medewerkers van
het magazijn. Ze worden verzameld op een pallet waarna deze vervolgens wordt in
gefolied.
7. Opstellen factuur & packing list (PL)
Om de juiste documenten in
orde te hebben voor het versturen naar de UK worden de factuur en de packing
list gemaakt. Dit wordt door de afdeling P&O binnen Beko Groothandel
gecontroleerd. Vervolgens worden deze documenten opgestuurd naar het
douaneagentschap in België. Zo moeten er voor de producten van eieren en boter ook
nog andere documenten worden aangemaakt.
8. Factuur & PL naar douaneagentschap in België
Omdat de UK buiten de
Europese Unie valt is er geen vrij verkeer van handel in goederen. Hierdoor
zullen er andere soort exportdocumenten aangemaakt moeten worden. De douane in
België controleert dit en zorgt ervoor dat de juiste documenten gemaakt worden.
9. Factuur, PL & uitklaringsdocument naar douaneagent
in UK
Voordat de trailer
verscheept kan worden naar UK wordt door de douaneagent in UK alle documenten
gecontroleerd of dit in orde is. Mocht dit niet het geval zijn wordt de
levering gewoon van het schip gehaald en zal het moeten wachten.
10. Transporteur informeren voor afhaal
De export klant besteld
vaak elke donderdag goederen bij Beko Groothandel, de lead time van deze
bestelling is 7 dagen. Het zou dan beteken dat de daaropvolgende week donderdag
het vertrek staat gepland.
Voor het vertrek wordt de transporteur geïnformeerd dat er een levering in Londen plaats zal vinden.
11. Goederen geladen in de trailer
Wanneer alle producten
klaar zijn voor vertrek wordt er door logistiek een rit speciaal vrij gemaakt
om ervoor te zorgen dat de vrachtwagen alle producten kan afleveren bij Tropics
Cargo.
12. Trailer wordt verzonden door transporteur
Vervolgens wordt de
trailer klaargemaakt en verzonden door Tropics Cargo.
13. Trailer wordt verzonden naar UK
Wanneer alle documentatie
in orde is, wordt de trailer verzonden naar UK. Dit vind altijd plaats op
donderdag en de daarop volgende dag wordt deze uitgeleverd bij de klant.
Van stap 1 (klant besteld via een PDF-formulier) tot en met stap 13 (trailer wordt verzonden naar UK) zitten 7 dagen. Dit is een vrij korte periode, omdat er waarschijnlijk producten besteld moeten worden die niet op voorraad zijn, daarnaast moeten de juiste documenten aangeleverd worden bij de douane in zowel België als UK en moet er een trailer beschikbaar zijn die de producten kan vervoeren.