
Uitleg Confrontatiematrix
Uitleg confrontatiematrix
De confrontatiematrix is een vervolg op de SWOT-analyse. De matrix laat met groene en rode kleuren zien hoe de aansluiting met de markt eruit ziet. De onderneming en de markt komen dus samen.
Zoals in de naam al is verwerkt is de confrontatiematrix een confrontatie van markt en onderneming.
Uitkomsten van de SWOT-analyse verzorgen de inpunt voor de matrix, met een overzicht van de sterktes/zwaktes binnen de organisatie en een overzicht van kansen/bedreigingen buiten de organisatie, in de markt.
Uit deze uitkomsten ontstaan aandachtsgebieden in de vorm van kansvelden en probleemvelden.
In de matrix vertegenwoordigen groene vakken positieve issues, rode vakken negatieve issues in de markt-fit.
Elke confrontatie wordt beantwoord met:
- Zeer gunstig effect = +2
- Gunstig effect = +1
- Geen effect of relatie te herkennen = 0
- Ongunstig effect = -1
- Zeer ongunstig effect = -2

Om naar de Confrontatiematrix van Beko Groothandel te gaan, kan er op onderstaande knop gedrukt worden (SWOT-analyse maken, 2023).